SAABs historie

SAAB blev grundlagt i 1937 med det formål at producere militærfly, men da 2. verdenskrig nærmede sig sin afslutning, besluttede SAAB, at tiden var inde til at bevæge sig ind på et nyt marked.

Et bilprojekt blev igangsat i foråret 1945 og man lod den talentfulde ingeniør Gunnar Ljungstöm (1905-1999) stå i spidsen for et udviklingsprojekt med 20 mand som blev opstartet i Linköping.

Grundlæggende tog udviklingsarbejdet afsæt i et visionært og futuristisk bildesign inspireret af flyproduktionen. 
Denne tilgang gjorde aerodynamiske forsøg til en vigtig del af designudviklingen og resulterede i et bildesign med en meget lav vindmodstand.
I sommeren 1946 var den første prototype klar, med et karosseri som var håndlavet over træskabeloner. Bilen havde en lånt 2-cylindret to-takt motor på 18 hk (13 kW) som var placeret på tværs i bilens forende.

Da bilen blev introduceret for pressen og offentligheden i 1949, efter grundig test af 20 prototyper, mødte designet nogen modstand, men Gunnar Ljungström forsvarede sig med ordene: ”Hvis bilen kan spare 100 liter benzin om året, så betyder det ingenting, at den ligner en frø”.
Bilprojektet blev navngivet Saab 92 (92001) og dermed fortsatte SAAB talrækken, eftersom den sidst benyttede produktionskode var Saab 91 Safir - som var en flytype.

En anden af pionærerne i svensk industridesign, Sixten Sason (1912–1967) videreudviklede designet af model 92001, hvilket resulterede i en ny prototype, nemlig model 92002, hvilket blev til produktionen af Saab 92. 
Den elegante og karakteristiske aerodynamiske form fra model 92001 levede videre i de efterfølgende mange modeller og designet genkendes til og med SAAB 96.
Den originale SAAB 92001 fra 1946, kendt som "Ursaab", står i dag på SAAB Museet i Trollhättan i Sverige.

Der kan læses mere om SAABs historie her.