Internationalt træf - International Meeting

Hvert år afholdes der internationalt træf forskelige steder i verdenen.

De internationale træf er altid meget velbesøgte og en oplagt oplevelse for dig som gerne vil have din SAAB ud at køre en god tur i sommervejret og møde andre SAAB entusiaster.

Dette er det årlige træf hvor SAAB entusiaster fra hele verdenen mødes og i en weekend nyder at vise deres SAABer frem. Her findes der noget for enhver smag, alt fra totalt vedligeholdte veteran biler til nyere customized SAABer. Det er et arrangement for såvel ung som gammel, og hele familien.

I forbindelse med det årlige internationale træf arrangeres der også "pre-tours". "Pre-tour" er som navnet antyder, en guidet tur gennem værtslandet, i dagene op til afholdelsen af det internationale træf. "Pre-tour" er en oplagt mulighed for at opleve værtslandets natur og kultur i selskab med andre familier og ligesinde SAAB entusiaster. For uddybende information, kontakt klub bestyrelsen.

Internationalt træf i Danmark år 2004

Internationalt træf 2007

Internationalt træf i Belgien 2012

Midnatssols rally 2009 Sverige

Midtnatssol rally Sverige 2009

Der kan ses billeder fra tidligere internationale træf i vores galleri her. I vores aktivitetskalender kan du finde årets andre SAAB-Klub træf.

Hvis du har lyst til at læse mere om de internationale saab club meetings, kan du herunder læse en artikel om pre-tour intSAAB meeting 2011, trykt i klubbladet "SAAB entusiasten".

Derudover kan du følge planlægningen af dette års engelske pretour på facebook her.

PreTour IntSaab2011, Finland

Artikel skrevet af Rita Kobæk, trykt i klubbladet "SAAB entusiasten" 2011.

Jeg havde den fornøjelse, at deltage i dette års internationale Saab-træf i Finland, og var i den forbindelse også med på PreTour’en, hvilket jeg lige vil fortælle lidt om.
HC og jeg havde en dejlig tur, godt kørende i den gamle iridium-blå 96´er, i følgeskab med Tine, Dennis og den lille Troels, i den bordeauxrøde Saab 900. Vi kørte op gennem Sverige, over Å-lands-øerne, og videre til Finland, hvor vi et par nætter boede på en camping-plads lidt udenfor Helsingfors. På denne campingplads mødte vi om mandagen, de første tour-deltagere, det var en del hollændere og nogle tyskere. Det var dejligt endelig at møde ligesindede entusiaster, efter mange dages rejse, som vi kunne drikke en øl sammen om aftenen, og høre om deres tur dertil.

Tirsdag d. 2. august, kørte vi blot 10-12 km. fra camping-pladsen, for så at mødes med alle de 70 andre PreTour- deltagere. Vi mødtes ved et gammelt bilmuseum, hvor der var masser at se på for de der var interesserede, og heldigvis også lidt godt at spise og drikke til os der var mindre interesseret. Det var vældigt hyggeligt at møde gode venner fra Norge, Holland, Danmark og andre steder. Solen bagte ned fra en skyfri himmel, så den finske træf-arrangør Eirik, som oven i købet også talte dansk!, havde sat sig ved et lille bord i skyggen af sin ny indkøbte Saabo, hvorfra han delte road-books og informationer ud. Da vi var færdige med at kigge, snakke og spise, kørte vi frem til den første overnatning, som var et slags vandrehjem, ca. 20 km. væk.

Da vi havde fået os indlogeret blev road-bogen studeret grundigt, det så spændende ud. Der var et ark med 30 små fotos på, og ved hjælp fra en lille gruppe tyskere, som også sad og læste, fandt vi ud af at der ville være et antal fotos på turen, hver dag, som vi skulle prøve at finde. Jeg morede mig en del over at der på første side i bogen, hvor vi blev budt velkommen, hele 3 gange blev påpeget at det absolut ikke kunne betale sig at køre for hurtigt, det vigtigste var at nyde turen, det gav ingen point at komme først! Lidt tydeligt at erfaringerne fra 2001 med et dansk team i en hurtig Saab 9000 Turbo havde givet overvejelser.

Ved 19-tiden deltog vi i aftenens informations-møde, hvor man kunne stille spørgsmål. Det var et dejligt sted vi boede, stille og omgivet af smuk natur, efter mødet gik vi en tur ned til søen, hvor der var en sauna, og nogen af de friskeste fik sig en svømmetur.

Næste morgen kom vi rimeligt hurtigt fra start, da der ikke skulle pakkes telt sammen. Vi sad med øjnene på stilke på den vejstrækning, hvor det var markeret, at vi MÅSKE kunne finde et foto eller to, men først på den sidste kilometer fandt vi ét! Godt at få skærpet opmærksomheden! Desuden kæmpede vi en del med det finske sprog, som havde sneget sig ind i rute-beskrivelsen, godt blandet med engelsk og bynavne skrevet med lille begyndelsesbogstav så man ingen chance havde for at vide hvad det var, men det var jo en del af oplevelsen, så det tog vi glædeligt med og fik mange gode grin ud af det!

Road-bogen indeholdt billeder og beskrivelser af steder vi kunne besøge på ruten, som i gennemsnit var på ca.150 km. pr. dag. Vi så denne første dag et mejeri-museum, traktor- museum og sågar et lille slot. Det fungerede godt med stop indimellem, noget at se på, og en chance for at møde nogen fra turen og få sig en sludder for en sladder hist og her, om ikke andet, så lige drøfte oplevelserne over en kop kaffe.

Vi havde det dejligste vejr på hele turen, 20-25 grader, vi var ude at bade flere gange i nogle af de mange søer, og vandet var bare så helt utroligt rent! På turen boede nogen på hotel og andre på camping, så hele tiden var det forskellige man fik muligheden for at snakke mere med, det kan jeg godt lide! De fleste aftener var der informations-møde, men nogen gange var vi lige midt i madlavningen, det tager jo tid det hele, så sendte vi bare den mest snakkesaglige!

Sådan fortsatte hele Pretouren, vi læste ivrigt i road-bogen og ledte efter fotos, det gik der virkelig helt sport i!- kørte forkert indimellem og besøgte interessante steder. Næst sidste dag var vi i den lille by Fiskars, hvor der var rigtig mange spændende små kunsthåndværk-butikker, og en hel butik med Fiskars-redskaber, samt et museum om fremstillingen heraf, det studerede HC grundigt imens købte jeg saks med blomster på, så flot og nød en kop kaffe, inden vi rullede videre!

Sidste køredag var fredag hvor det vigtigste stop var museet ved Valmet produktionen i Uusikaupunki. Et museum vi også besøgte i 2001 og som indeholder alle de Saab modeller der er produceret hos Valmet siden midt halvfjerdserne. Et museum der er en hel separat artikel værd og som er samlet og doneret af den nu afdøde Finske Saab entusiast Rafu Huhta. Jeg hvilte mig i skyggen af et træ på p-pladsen mens HC var svær at få derfra selv efter adskillige timer.

Den sidste del af turen 111 km til vores Intsaab2011 lagde vi os i slipvinden af en tysk Saab 9.5 Estaten der tydeligvis var på vej til samme sted. Og da Tine, Dennis og Troels havde valgt at køre direkte til slutstedet valgte HC at sætte tempoet efter den hurtige tyske Estate og denne del af turen blev hurtig dejlig oplevelse på næsten tomme finske brede landeveje, og de mange kameraer som det finske politi har monteret blev varslet i god tid af vores Garmin, håber vi!

Vi kom til Ellivuori lidt over frokost og Tine havde pakket Troels ud på plænen og Dennis havde sat teltet op, så det var blot at sætte sig i det grønne og få dagens første danske øl, som jeg under HC´s protest havde pakket rigeligt af under bagsædet i 96èren, mellem tandhjul og værktøj som vi heldigvis ikke fik brug for.

Senere ankom de øvrige danske hold der havde taget turen direkte fra Danmark og i løbet af få timer var hele lejren etableret rundt om hotellet hvor træffet skulle være de næste tre dage. Det var en dejlig tur og en stor tak til Eirik og hans team. De var med på hele turen og hjalp med gode råd om det vi skulle / kunne se og ligeså vigtigt at være hyggespredere og i kontakt med os alle 70 i de fire dage pre touren tog. Hermed en opfordring til jer alle om at benytte sig at disse tilbud, når der er mulighed for det.